fredag, november 24, 2006

Svensk hiphopjournalistik pt II

Skriv en recension och bli hotad med spö. Skriv en recension och få en hel disslåt som replik. Skriv en recension och bli recenserad. Eller skriv flera och bli utdömd, uthängd och förlöjligad. Allt är exempel på hur svenska rappare har reagerat på svenska recensenter. Vänta lite med moralismen, det finns faktiskt en hel del att hämta också i reaktionerna. Är man inte lagd åt humor och schyssta anekdoter så finnes relevant kritik och smart ironi. Senaste exemplet är Snook.

I maj i år släppte de sina andra svåra skiva, Är. Debuten överskuggades totalt av den där singeln Mister Cool som många kritiker hade svårt att se förbi. När så uppföljaren kom, lyssnade vissa lite extra noga och fann duktiga musiker och andra forsatte bara slentrianmässigt att avfärda Snook som töntiga. Aftonbladets Jonna Sima är en av dem. Hon jämförde bandet med Just D och för vem som helst med lite känsla, är det ingen smickrande liknelse. Det vet Sima med, referensen är kass men giftig.



Duon vann för några veckor sedan priset för bästa svenska akt på MTV European Music Awards. I intervjuerna efteråt var de vad folk skulle kalla kaxiga, de brydde ju sig inte speciellt mycket om det där priset men för skivbolagets skull och distributörens och pr-konsultens var det ju soft. Aftonbladet intervjuar bandet och de ser sin chans. Tacken flödar och:
"Allra helst vill de tacka Aftonbladets recensent Jonna Sima.
– Jonna är underbar och vi vill tillägna priset henne. Hon har varit viktig för vår trovärdighet och har bra koll på musik-Sverige, säger Oskar."
Kvällstidningen spricker av stolthet och publicerar till och med en bild på den hyllade recensenten. Lyckan är total.

Vid lansering, är det som bekant vanligt att man saxar recensent-rader. Briljant! Lysande! Årets album! och allt sånt där som skrivs då och då. Det ska vara smickrande och få folk att vilja köpa just den där skivan. Petter använder Jonna Simas sågning av hans senaste släpp P, som marknadsföring.



Mest verkar det som att hon fått ersätta en annan ökänd hiphop-recensent. Hon hette Marimba Roney och blev kanske mest känd för sin recension av Big Puns klassiska album The Capital Punishment. Året var 1998. Hela fyra år senare var den där recensionen inte glömd. Pst Q kom ihåg och tillägnade det ett antal rader i sitt vredesutbrott En dåres försvarstal: debil skribent, ditt skämt, borde vägras jobb
för om du recencerar Big Pun efter omslag gör du inte ditt jävla jobb.



Expressens Annika Leone är en annan som gärna hängs ut som inkompentent hiphop-tyckare. Vad är mönstret? De är flera. Är det en tillfällighet att det är korståg på kvinnliga hiphop-skribenter? Kan man se samma tendenser i annan musikjournalistik? Jag vågar knappt svara på det. Men den invändningen betyder inte att kritiken mot förnedrande hiphopjournalistik försvinner. Då är det inte avklädda omslag som är nedsättande utan inskränkta ögon som inte ser längre än konvolutet. Dissar är välkomna, så länge de kommer från någon som har sin fakta rätt. I förlängningen är det nämligen inte liknelserna eller spydigheterna som är förödmjukande. Det är däremot att personer som inte delar vår kärlek för musiken får sitta och döma den. Kan man se samma tendenser i annan musikjournalistik? Jag vågar säga nej.


(Krönika publicerad i Smålandsposten (Nöje) 24/11 2006)

6 Comments:

Erik said...

Bra krönika.
Det är ett märkligt fenomen.

Ett annat "fenomen" som är märkligt är hur så många stora tidningar tycks vara okänsliga i sina val av recensenter till en platta.
Pop/rock är förmodligen Jonna Simas kopp te - och då ska hon recensera det... inte hiphop.
Det blir en ren diss mot artisten och i förlängningen också recensenten.

Kan tänka mig hur pissigt jag själv skulle recensera country, hårdrock eller techno.

tjo,

Danina said...

Ja, det är precis det jag menar: de skiter ju inte i att välja duktiga recensenter till de andra genrerna. Why is that? Jo, för att hiphop inte stämplas på musik på samma sätt antagligen. Och varför då? Hehe, ja den där kedjan av frågor kan man ju hålla på med hur länge som helst.

Erik said...

Hiphop är ju prat i takt.
Haha.

Jag kan ibland sakna hiphoprecensenter med tydlig "förankring" i hiphopen. D.v.s. folk som cementerat en grund i hiphophistoria och sen byggt vidare.
Det finns så sjukt många trendnissar, kulturrussin & skribenter som bara vill ha hot shit och se spännande - gärna snabb - och drastisk utveckling.

Självrannsakan: jag är en bister, snuskigt reaktionär & säkert cynisk snubbe - men på samma sätt som jag är en kass typ i och med svårigheterna och kampen att vidga vyer så borde andra sluta hetsa och kräva att hiphopen utvecklas i en hastighet likt mobiltelefonbranschen.


Oj, det här blev långt.

Erik said...

"Förankring i hiphopen".

Det lät väldigt neo-wigger och självgott.

Men men....poängen.

Danina said...

I feel you. Det är väl en pt III i historien liksom, alla de där hiphop-know-it-all i typ Bon/Rodeo/Nöjesguiden etc som hypar allt det där.

Det finns liksom ingen balans och även om jag inte vill att bevakningen av hiphop ska bli lika pretto (det är den iofs i ovan nämnda tidningar) som typ popjournalistiken men fan, det finns så mkt bra och seriöst - se Gradvall och Nileskär och mkt av det som skrivs i Sonic. Varför kan inte typ Kingsize har låååånga reportage med flera sidor text och inte bara ha massa jävla intervjuer. Vore så sjukt mkt mer intressant med lite kontextualisering.

Anonym said...

Men seriöst, det där snubblar bara ned i myten om hiphopens speciella "äkthet", det ni skriver. "förankring i genren.." Jag tror verkligen inte det tillsätts i andra genrer heller. Det är klart att det är trevligt om en skribent kan mycket- men det är såklart fullt möjligt även om vederbörande inte var nere sen dag ett.

Ändå spännande att du hittat så många keffa kvinnliga skribenter. Du glömde ramqvist, gör hon också ett dåligt jobb? Där har vi en som förmodligen varit nere med hiphop sedan tidigast medeltiden och fortfarande kan skicka giftpilar mot konvolut och absurda texter. Att mainstream hiphopens kvicksandskultur innehåller skevheter som baseras på myter om (positiv?) sexism och rasism är ingenting en recensent kan ignorera, det vore oansvarigt. Däremot finns det ju verkligen gråskalor, skulle man stanna vid viss kritik kommer man aldrig vidare.

Hoppas ja inte lät som annah björk nu :E